Hoppa till sidans innehåll

Summering av lägret i Ramsau

01 NOV 2013 09:35
Här kommer en kort summering och personliga reflektioner från var och en av oss fyra som varit i Ramsau.
  • Skapad: 01 NOV 2013 09:35

Vi börjar med Oskars summering eftersom den också innehåller en uppställning över alla passen som vi körde under veckan:

Fredag 18
  Löpning

Lördag 19
  fm skidåkning klassiskt
em skidåkning klassiskt

Söndag 20
em skidåkning klassiskt kväll stavlöpning

Måndag 21
fm bergsbestigning
em rullskidor (3or klassiskt pichl backen) löpning (hämta bilen)

Tisdag 22
fm skidor klassiskt
em stavlöpning

Onsdag 23
fm bergsbestigning
em rullskidor (3or klassiskt) pichl test löpning (hämta bilen)

Torsdag 24
fm skidor klassiskt (dåligt stavfäste – tappade trugan) löpning/bergsbestigning
em rullskidor skate

Fredag 25
fm skidor klassiskt
em skidor klassiskt kväll rullskidor skate

WP_20131019_16_48_56_Pro

Oskar var lägrets flitigaste fotograf

summering: Oskar har inte missat ett enda pass!
På slutet av tisdagens långtur på glaciären var jag trött och hade näringsbrist, något som jag drog lärdom av och fortsättningsvis hade jag rejält med extra mat med mig upp. Det andra av de ca 20 träningspassen som blev något misslyckat var det som jag fick avbryta på grund av en tappad truga, i efterhand hade det varit smart att ha en reserv med sig. I fallet med den tappade trugan gick jag dock inte miste om träningen då jag tog tillfället att bestiga ett intressant närliggande berg. Övriga pass har gått superbra och hela lägret har gått över förväntan, jag har känt mig förvånansvärt pigg och oberörd av mängden träning. Ramsau har varit fantastiskt med otroliga möjligheter för en varierad träning med text löpning, längdskidor, rullskidor och vandring. Det känns som att vi bara har testat på ett fåtal av de saker som området har att erbjuda, exempelvis så fick vi aldrig möjligheten att springa uppför störtloppsbacken i Schladming. Förutom att springa Schladming backen så borde vi till nästa gång också planera in en vilodag, en dag då man bara har lite lågintensiv träning. Det märktes tydligt på dom andra att de hade behövt en vilodag, men jag själv var ju oberörd ;). Det var kul att vi hade tid att göra några bergsbestigningar, då vi vandrade och sprang med stavar i ganska hög fart, en träningsform som jag tror är ett ganska bra komplement till längdskidåkningen och framföralt kom vi till några häftiga ställen. Det som gjorde resan så fantastisk var ju också att vi hade en otrolig tur med vädret, inte en dålig dag. Till framtida Ramsau resor ska jag också fundera på at prova ”difficult track” på rullskidsbanan med galna, doserade och madrasserade utförslöpor.

WP_20131020_16_43_01_Pro

Adam glassar på gondolens tak

Så här skriver Adam om sin upplevelse:
Lägret i Ramsau är det jag sett fram emot hela hösten under alla regniga långpass och alla jobbiga dagar ute i skogen. Det blev verkligen en belöning för all träning. Veckan var utan tvekan den roligaste träningen jag haft i mitt liv. Träningsmöjligheterna är verkligen oändliga där nere, dem har ju två saker som vi generellt fattas i Lund, snö och många låååånga backar, detta gör att man kan omöjligt tröttna, och miljön gör det knappast värre…  Det roligaste under lägret tyckte jag var dem två långa bergsbestigningarna vi gjorde, det är något med backar, kullar och framförallt berg som gör att jag vill vara uppe på dem, det är något sug som drar en. När man väl är uppe så får man ju även belöningen att springa ner, något Oskar lärde mig. Detta var verkligen roligare och mer spännande än jag trott, det är verkligen jobbigt att springa ner för smala branta grusstigar, man måste verkligen ha full koncentration hela tiden så att man inte sätter foten snett och faller över något stup. Att få åka på snö var självklart också riktigt roligt, tekniken kändes bättre än jag trott och jag tror det kan bero på bl.a. helgen jag hade på snö i Torsby i somras, samt att jag nötat extra mycket teknik på rullskidorna i sommar. Den berömde Pitchl backen kan jag inte säga något annat om än att den är jobbig, inte särskilt rolig, bara jobbig…  För övrigt är jag väldigt nöjd med träningen vi fick ihop under veckan, totalt under de sju dagarna blev det runt 26 timmar vilket jag aldrig har kommit upp i tidigare under en vecka. Jag tycker nog att det hade varit bra med en vilodag egentligen, jag var så pass sliten i mitten av veckan att min träning hade gynnats av det. Sammanlagt blev det 17 olika träningspass under lägret, varav åtta var på snö, fyra var på rullskidor, tre var stavgång och två löppass. Det finns igen tvekan om att jag kommer åka hit igen och träna, just nu väntar jag bara på att tiden till Bruksvallarna ska gå!

gustafochoskar

Gustaf och Oskar ute på hängbron

Och så Gustafs reflektioner:
Lägret i Ramsau blev verkligen en kanonvecka och kanske mitt bästa träningsläger hittills. Många personliga rekord har slagits, jag ha till exempel aldrig tränat mer på en vecka (ca 25h) och aldrig varit så nedtränad och sliten som jag var de sista dagarna. Det som nog var bäst på lägret var lite överraskande våra två utflykter upp på berget. Skön lågintensiv träning i kombination med storslagna naturupplevelser! Att gå uppför slalombacken med stavar var också oväntat roligt, och fruktansvärt jobbigt. Själva skidåkningen gick riktigt bra när jag väl börjat anpassa mig till höjden och vant mig vid det lite lägre tempot man tvingas hålla. Det märktes verkligen att all teknikträning på rullskidor gett resultat. Det var riktigt skönt att få fokusera helt på träningen en vecka och motivationen inför vintersäsongen är nu på topp! Ramsau är verkligen ett paradis för träning och det känns som vi bara hunnit få ett litet smakprov av allt som erbjuds där. Jag hoppas verkligen att jag har möjlighet att åka dit nästa år också.

WP_20131021_10_30_48_Pro

Fia beundrar en minihäst

Avslutningsvis berättar Fia lite om sina upplevelser:
Sen jag hörde talas om Ramsau för första gången för några år sedan har jag varit sugen på att få uppleva träningsparadiset i Alperna som alla skidåkare verkar älska. Nu har jag äntligen varit där och jag förstår verkligen varför alla är så lyriska. Det ÄR ett paradis! Ramsau har allt det som Lund saknar: höga berg, långa asfalterade backar med kraftig stigning och såklart snö, sommar som vinter, uppe på glaciären.

Glaciärskidåkningen lockade självklart men jag var faktiskt minst lika sugen på all annan typ av träning som man kan roa sig med: bergsutflykter, stavlöpning, rullskidåkning och löpning. Det blir ju aldrig enformigt. Men här kommer jag samtidigt direkt in på det enda dåliga med resan och det är att den inte var längre. Vi hade sju hela träningsdagar och vi hann med mycket men långt ifrån allt vi skulle velat. Bra med det är att det finns så många anledningar till att åka tillbaka. :)

Vi utnyttjade i alla fall verkligen tiden till fullo. Jag har aldrig tränat så mycket (ca. 26 h) under en vecka tidigare. Jag stod över ett pass för att jag inte ville riskera något med mina vader som jag hade en hel del strul med förra säsongen. Mina stackars ben blev nog lite chockade över alla berg som skulle bestigas och att utsättas för mer diagonalåkning än de får uppleva under en halvår i Sverige. ;-) Men de verkar ha klarat alla strapatser alldeles utmärkt så det känns väldigt skönt. Vilo(eftermid)dagen blev även chansen att försöka komma ifatt med jobb som jag hade hängande över mig. Det gäller att inte låta jobbet gå ut över fritiden (=träningen) men det är inte så lätt att pussla ihop allt. ;-)

Fokus låg alltså på mängdträning och att slipa teknik och det lyckades väl ganska bra får man säga. Däremot skulle jag velat få in nått mer högintensivt pass men det hade inte varit möjligt för min del utan en riktig vilodag. Sista dan på glaciären var jag ett patetiskt litet lik som skidande fram i slow motion och trillade till höger och vänster i serpentinerna för att mina ben (och kanske framförallt mitt huvud) inte orkade mer. Men lägrets allra sista pass blev lite otippat mitt första rullskidskatepass på länge och efter en liten paus när vi kommit ner från glaciären och med andra skidor på benen fanns det faktiskt lite energi kvar för några varv på den roliga rullskidbanan. :)

Vi hade en enorm tur med vädret och förhållandena både i dalen och på glaciären. Det var soligt och varmt varje dag och vinterkläderna som jag packat ner fick stanna i väskan. Att åka skidor med uppkavlade ärmar i gassande sol och blicka ut över vidunderliga landskapet var en ny upplevelse som jag verkligen trivdes med. :)

Att försöka summera vad som varit bäst eller roligast med resan är inte så lätt (omöjligt!). Jag gillade verkligen att vi gjorde så många olika saker och att få träna med och lära känna trevliga klubbkamrater. Oskar imponerade stort med sin downhillöpning och Adam med sina sång- och skådespelartalanger. ;-)

Jag har övat mycket på diagonalåkningen som varit min svagaste åkstil och fått lite saker att tänka på för träningsupplägget framöver.

Men det bästa med resan är nog att den har gett mig ofantligt mycket energi. Träningssuget är på topp och just nu känns det inte som att något kan stoppa mig från att utnyttja tiden fram till tävlingssäsongen börjar för att bli så bra som möjligt.

WP_20131020_09_45_48_Pro

Snowboardåkare och längdskidåkare har lite olika klädstil

WP_20131020_08_18_57_Pro

Vi fick besök av en katt i vår lägenhet

WP_20131020_16_42_51_Pro

gustafsolar

Återhämntning på balkongen

Skribent: Gustaf Pettersson

Materialsponsor 15 % rabatt till alla medlemar i webshopen med rabattkoden "STS".

Huselius skidsport_250

Postadress:
IF Ski Team Skåne - Skidor
Thomas Magnusson, Nämndemansvägen 4
22478 Lund

Kontakt:
Tel: 070- 574 66 22
E-post: This is a mailto link