Hoppa till sidans innehåll

Läger i Ramsau del 3

28 OKT 2013 15:04
På vår femte dag i Ramsau gjorde vi vår andra "bergsexpedition". Oskar var ansvarig för att hitta dagens utflyktsmål och på morgonen tog vi bilen bort mot Rössing och Silberkarklamm där leden upp mot Silberkarhytte och bergsjön Silberkarsee började. Början av leden gick i en bergsravin parallellt med en fors. Det var väldigt brant och för att man skulle kunna ta sig upp fanns det träspångar och trappor att gå på. Sen gick vi vidare med stavarna i högsta hugg längs de steniga, slingrande stigarna upp på berget. Totalt var stigningen drygt 1000 m på 5 km.
  • Skapad: 28 OKT 2013 15:04

1_gustafibergsklyftan

Gustaf i bergsklyftan

2_bergsjön

Silberkarsee

Väl uppe på högsta punkten väntade en kortare tur ner mot bergsjön där vi hade planerat att fika på vår medhavda matsäck. Precis som på förra berget var det snö högst upp. På vägen upp var det soligt och väldigt varmt och ett dopp i sjön frestade. Väl uppe, efter att ha vadat i en halvmeter snö i shorts, konstaterade vi att vattnet var iskallt och inte alls speciellt inbjudande längre. Vi nöjde oss med en kort fikapaus på stranden innan vi började klättringen tillbaka.

3_fikavidsjön

Fika på stranden

4_gubbenshus

Uppe på berget bodde en gubbe. Egen helikopterplatta är nog bra att ha här…

5_fiaisnön

Fia i djupsnön på väg ner till sjön

6_adamstavgång

Adam på väg ner

7_pizzaefterklättringen

Pizza satt fint efter klättringen

På eftermiddagen stack Gustaf, Adam och Oskar ut för att köra uppför Pichl-backen. (ca 450 höjdmeter på 6,5 km) Fia var trött i benen efter alla strapatser och stannade hemma för att jobba istället. Gustaf och Oskar körde klassiskt med tröga hjul (treor) och Adam körde på tröga skateskidor. Alla var slitna redan innan passet och som väntat blev det otroligt jobbigt. Kroppen skrek efter att få stanna men killarna kämpade på. Efter körningen väntade jogg ner för att hämta bilen och enligt Gustaf var det hans segaste och mest ospänstiga löpning någonsin.

15_sportaffärmedcigaretter
I Ramsau finns en sportaffär som även säljer cigaretter

Torsdagsförmiddagen spenderades på glaciären. Vi har haft en fantastisk tur med vädret men natten till torsdagen hade det regnat och det var lite moddigt och slaskigt på glaciären. Under och efter glaciärpasset var det Gustafs tur att vara lite trött och medan han vilade upp sig stack Adam, Oskar och Fia ut på rullskidorna och spanade in rullskidbanan i dagsljus. Adam och Oskar körde skate och Fia på Gustafs klassiska treor. (Eftersom det är så kuperat överallt vill man inte ge sig ut i okända omgivningar på för lättrullade hjul.) Det korta tvåkilometersvarvet visade sig vara riktigt roligt och inte alls så brant och läskigt som det långa varvet så vi körde några varv där innan det blev för mörkt.
8_oskarskejtar

9_skejtiskymningen

Oskar övar skate och Adam filmar

Sista dagen åkte vi upp på glaciären för att få några sista mil på skidor innan hemfärd. Efter en kall natt var spåren hårda och fina igen. (Lite för hårda kan Fia intyga efter att ha vurpat.) Efter att ha ätit lunch i restaurangen på glaciären körde vi ett eftermiddagspass på "lilla glaciären". Från lilla glaciären är det en seg backe (ca. 50 höjdmeter på 800 m) upp till kabinbanan och Gustaf roade sig med att staka hela vägen upp med både ryggsäck och skidfodral med ett par extra skidor i på ryggen. På vägen ner åkte vi på gondolens tak.
13_gondolmedtakterrass

Takterrass på gondolen, inget för de höjdrädda

14_gustaf

Gustaf på takterrassen

10_fiasblodigaarm

Fias blodiga arm

11_gustafskollaps

Gustaf tar en paus i stakningen uppför sista backen

12_uddateknik

Allt är inte på blodigt allvar. Oskar och Adam har hittat en ny teknik för att ta sig uppför den jobbiga backen på glaciären…

Lägrets sista pass blev ytterligare några varv på rullskidbanan. Den här gången körde alla skate och efter några lugna inledningsvarv avslutade vi med några snabbare varv innan det blev mörkt och vi rullade tillbaka ner till vårt boende. Sista måltiden i Ramsau blev något så spännande som korv och spaghetti och sen var det dags att packa ihop för morgondagens hemresa.

Vi återkommer med en summering och lite tankar om resan när vi kommit hem till Sverige igen!

Gustaf, Fia, Oskar och Adam

Skribent: Håkan Huselius

Materialsponsor 15 % rabatt till alla medlemar i webshopen med rabattkoden "STS".

Huselius skidsport_250

Postadress:
IF Ski Team Skåne - Skidor
Thomas Magnusson, Nämndemansvägen 4
22478 Lund

Kontakt:
Tel: 0705746622
E-post: This is a mailto link